Tue. Dec 10th, 2019

Μία συναρπαστική δράση της “Φιλαναγνωσίας” από την Βασιλική Στρόλη – Τετάρτη 04/12

Ένα σπουδαίο project που με αφετηρία τη λογοτεχνία απλώνεται σε όλη την πόλη και καλεί τα παιδιά να πλάσουν αλλά και να εξιχνιάσουν τη δική τους ιστορία!

Πρώτος σταθμός το εργαστήρι-παλαιοπωλείο “Σκαρπέλο”, όπου το απόγευμα της Τετάρτης 4 Δεκεμβρίου θα στηθεί μια… αστυνομική υπόθεση μυστηρίου και θα ακολουθήσει η εξιχνίασή της: “Οι άνθρωποι του χώρου δέχτηκαν με μεγάλη χαρά την πρόκληση και θα βρίσκονται εκεί, θα κάνουν τη δουλειά τους όπως συνήθως, αλλά ανάμεσα σε αυτά που θα λένε θα παραθέτουν φράσεις που θα τους καθιστούν βασικούς υπόπτους στην ιστορία μυστηρίου. Τα παιδιά έχουν μία ώρα για να μελετήσουν τον χώρο (που θα περιέχει στοιχεία), να καταγράψουν αυτά που θα τους φανούν ύποπτα, να σκιαγραφήσουν τους ήρωες και να σημειώσουν ένα ζωντανό διάλογο“, λέει η υπεύθυνη της “Φιλαναγνωσίας” Βασιλική Στρώλη. Και παραθέτει τα εξής άκρως ενδιαφέροντα: “Σύμφωνα με τις δικές μου θεωρίες, η γραφή είναι μια διαδικασία που διακλαδώνεται και βρίσκεται σε κάθε μέρος, σε κάθε γωνιά και το μόνο που χρειάζεται είναι ερεθίσματα. Το ίδιο συμβαίνει και με τη διαδικασία της επιθυμίας της ανάγνωσης ενός βιβλίου. Εγώ βρίσκομαι εδώ για να δείξω τους χιλιάδες χάρτες, καθώς και τα μονοπάτια που υπάρχουν ώστε να ταξιδέψει ένα παιδί σε διάφορες σελίδες, γεμάτες λαχταριστά λογοκύματα και δροσερά σημεία στίξης, με πηδάλιο ένα μολύβι ή ένα στυλό. Στόχος του εργαστηρίου είναι να δώσει ερεθίσματα στα παιδιά, ν’ αντιληφθούν πως όλα γύρω μας μπορούν να γίνουν ποίημα, από τη γάτα που διαλύει τα λουλούδια στον κήπο μέχρι το απορριμματοφόρο που μαζεύει τόσα μυστικά κάθε μέρα. Ακόμη, πως όλα γύρω μας μπορούν να γίνουν μυθιστόρημα, διήγημα, νουβέλα, παραμύθι, άρθρο κ.α. Δικό μου χρέος είναι να βγάλω τα παιδιά έξω, να δημιουργήσουν νέες προσλαμβάνουσες παραστάσεις, να μάθουν να δίνουν αξία ακόμη και στην πιο “φαινομενικά” ασήμαντη λεπτομέρεια. Στο δια ταύτα, δεν υπάρχει καλύτερη άσκηση του μυαλού ενός παιδιού μέσω της λογοτεχνίας, από τη δημιουργία πλοκής μιας ιστορίας μυστηρίου. Τα παιδιά γίνονται μέσα σε μια μέρα ερευνητές, αναλυτές, συγγραφείς. Καλούνται ν’ ακονίσουν την παρατηρητικότητά τους, να χρησιμοποιήσουν τη φαντασία τους και να δημιουργήσουν -με όσα στοιχεία θα τους δοθούν- ένα διήγημα με υπαρκτά πρόσωπα της Ξάνθης (έχω λάβει την άδειά τους). Έχοντας στο μυαλό μου κάποια από τα λόγια της Montessori (“τα πράγματα που βλέπει ένα παιδί, δεν είναι από αυτά που απλώς θυμάται, αποτελούν μέρος της ψυχής του”) και μπλέκοντάς τα με μία από τις μεθόδους που ακολουθεί ένα διαφορετικό σχολείο στην Σκοτία (Drumduan Upper School), αποφάσισα να δημιουργήσω αυτό το project. Στο τέλος του μήνα θα συλλέξουμε το υλικό απ’ όλα τα παιδιά του εργαστηρίου και θα δημιουργήσουμε ένα αστυνομικό μυθιστόρημα (που θα αναρτηθεί διαδικτυακά) με ανθρώπους και τοποθεσίες της Ξάνθης“.

Επιπλέον πληροφορίες για το Drumduan Upper School

Η τακτική του σχολείου στο οποία φοιτά ένας ελάχιστος -για αρχή- αριθμός παιδιών, επικεντρώνεται στην ελευθερία λόγου, έκφρασης και κινήσεων των σπουδαστών, όπου χωρίς διαγωνίσματα, βαθμούς και ταμπέλες «καλών» και «κακών» μαθητών, διεξάγονται τα καθημερινά μαθήματα. Τα μαθήματα αυτά δεν διαφέρουν από την κλασική γραμμή των σχολείων της Αγγλίας, εδώ όμως πραγματοποιούνται με έναν εναλλακτικό τρόπο. Με πολλές εκδρομές στα άγρια τοπία της Σκωτίας στο πρόγραμμα, με ειδικές τεχνικές εργασίες που βοηθούν να περιεργαστούν τη φύση της ηλικίας και της προσωπικότητάς τους. Οι μαθητές στέκονται μπροστά σε ένα πειραματικό πρόγραμμα. Αντί να διαβάζουν βιολογία, απλώς κάνουν πρακτική παρακολουθώντας μέλισσες στο μελίσσι του σχολείου. Η γεωμετρία, τα μαθηματικά και η φυσική, διδάσκονται κατασκευάζοντας -για παράδειγμα- ένα κανό.

«Πες μου και θα ξεχάσω. Δείξε μου και ίσως να θυμάμαι. Κάνε με να το βιώσω και θα το καταλάβω» (Κομφούκιος).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *